Tuesday, December 20, 2005

Wohooo!

Stämplade in klockan 6.36 imorse och började dagen enligt plan.
Det funkade i ungefär 8 minuter, dvs fram tills dess att jag hämtat mitt kaffe och burken bootat upp sen sket det sig
På grund av en major fuckup av mina kära kollegor i Das Vaterland så fungerade inte systemet som det skulle och jag kunde inte göra det jag skulle förrän det var fixat (vilket tog ungefär halva dagen)
Så istället tänkte jag kolla lite statistik som jag inte litar på egentligen, började gräva i det och hittade vad som orsakar dessa osäkra siffror
Hängde mig på telefonen till killen som programmerat skiten.....han är tysk så när det blir jobbigt förstår han plötsligt inte när jag pratar engelska....var som att dunka huvudet i väggen
Kom inte ett steg närmre en säker statistik under dom två timmarna jag höll på med det

Som tur var blev jag avbruten av folk från säljsidan som inte fattade vad produktionsplaneringen håller på med och hur dom jobbar och varför.....jag försökte förklara och gick sen ner till prod planeringen för att stämma av med dom
Det visade sig att inte heller dom visste hur dom jobbade eller varför....kändes tryggt
Fick ägna några timmar åt att berätta för dom hur dom borde jobba för att det skulle funka
Dom satt som fågelholkar och sa:
- Amen, det är det ingen som berättat för oss att vi ska planera beläggningen i produktionen
- Nähä, sa jag. Vad gör Ni då om dagarna? Och vem ska annars göra det om inte prod planeringsavdelningen?
- Öhh........öhh.....mmm.....jo, du kanske har rätt

Och sen på eftermiddagen hörde ekonomiavdelningen av sig eftersom det var en massa artiklar upplagda fel i systemet (bara 400 av 900 kollade) så månadskalkylerna funkade inte att köra.
- Jag kollar på det...är fixat tills imorgon, lovade jag

Sprang ner till inköpsavdelningen och hörde mig för hur dom gör när dom lägger upp en ny artikel
- Jag gör som han visade mig en gång, var svaret jag fick
- Ok, men egentillverkade artiklar måste ha valuationclass 7920, sa jag
- VA!!! Finns det mer än 3100?? Det visste inte jag
-Hmm, ok......jag tar fram en manual med lite printscreens och så. Blir det bra?

Och som pricken över i:et, som grädden på korven, som laxen på tallriken var sen strax innan fyra när en kollega kom in på mitt kontor och följande konversation kunde höras:
- Du, varför blir det dessa datumen på denna offerten
- Därför att den ledtiden ligger inlagd i systemet, sa jag
- Jamen, så kan det ju inte vara ju......vi ahr ju inte det materialet på lager
- Jag vet.....och sen följde en förklaring till varför det ändå måste vara så kort ledtid (besparar er dom detaljerna)
- Jaha.....det är ju ett jävla skitsystem, sa hon
- Kan man tycka, eller så kan man försöka förstå det och använda det rätt, var mitt svar
- Varför försvarar du det skitsystemet?
- Försöker bara hjälpa dig, ditt russin
Sen gick hon....

Fick ett mail från en kollega i Tokholm, det stod
"Tack för hjälpen. Du är bäst, söta skaune paug!!"

Då stämplade jag ut och gick hem

1 Comments:

At 2:45 PM, Blogger Brasved said...

låter faktiskt som en dag i mitt arbetsliv :)

 

Post a Comment

<< Home